vrijdag 14 mei 2010

Persvrijheid en Recht op informatie

Ik volg met gepaste interesse de discussie die is ontstaan over het bericht in de Telegraaf nadat zij met het overlevende kind hadden gebeld in Tripoli.
Met name op Twitter wordt hard geroepen over opzeggen van je abonnement (wij hebben GEEN krant en kopen ook geen losse exemplaren) en het aanpakken van dergelijk verwerpelijk journalistiek gedrag.
Ik persoonlijk keur een dergelijke aktie resoluut af en heb zelfs bewust het artikel niet willen lezen. Toch raakt dit wel het media probleem waar wij in de huidige maatschappij mee worstelen(en ik heb enkele andere blogs gezien met vergelijkbare verhalen).
Gezien de enorme populariteit van media als Twitter en Facebook en andere middelen waarmee wij elkaar over van alles en nogwat zo snel mogelijk willen informeren, is er dus in onze maatschappij een behoefte aan informatie en dan ook gelijk snel en als het kan ook volledig. Daarnaast heeft openheid gezorgt voor een persvrijheid die heel ver gaat.
Zijn er dan geen regels? Nee, niet echt, als het gaat over verslag doen van gebeurtenissen. Een overheid kan hoogstens (zoals nu ook gebeurd is) een verzoek doen op terughoudenheid. Doet een krant/TV-programma/etc dat niet, zijn er geen sancties mogelijk. Zou dat wel zo zijn, gaat gelijk iedereen op zijn achterste benen staan over het feit dat er censuur opgelegd wordt.

Ik heb geen oplossing, maar ik beslis nog wel zelf wat ik wil lezen en wat niet.

4 opmerkingen:

  1. Toch ben ik het niet helemaal met je eens. Je krijgt het namelijk ongevraagd toch binnen. Dan kan je wel zeggen dat je het zelf wil bepalen wat je leest, maar ik weet zeker dat het vanavond breed uitgemeten wordt op de televisie. Je hebt het dan niet zelf gelezen, maar ongevraagd krijg je dan toch te horen wat er in dat artikel stond..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je me niet begrijpt. Als ik zeg dat ik zelf bepaal wat ik lees, bedoel ik dat ik een krant als De Telegraaf of die speciale editie van HP DeTijd dus NIET ga kopen.
    Komt het op het nieuws of lees ik er iets over op opinie-websites, is dat nog steeds eigen keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik snap intussen beter wat je bedoelt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap het niet helemaal eigenlijk. Je krijgt inderdaad altijd wat binnen, maar als jij tv kijkt krijg je het ook binnen. Je besluit wel zelf wat je leest, maar het verhaal komt er hoe dan ook doorheen, of je dat nou wilt of niet. Soms word er verwezen door de nieuwsprogramma's naar kranten en dan zou je ook nakijken of het klopt. toch?

    BeantwoordenVerwijderen